Анотация на текста „Facebook комуникацията в етичен аспект, изразена чрез вербални и визуални реторически аргументи“, автор Десислава Добрева, публикувано в сп "Реторика и комуникации" бр. 20, ноември 2015 г.
В статията авторът изследва комуникацията на и между потребителите на социалната мрежа Facebook. Изследването е основано на продължителни наблюдения на профили на нейни приятели в мрежата, както и на техни приятели, които са видими за нея. Изследват се физически лица, без да бъдат издавани имена и лични данни. Още в увода се извеждат основните рамки на понятията виртуално пространство и онлайн обществото, които имат свои правила и код на поведение, формирани и утвърждени през последните години. Целта на статията е да бъде утвърждена новата виртуална етика, да се идентифицират основните проблеми във взаимоотношенията на хората онлайн и да даде полезни насоки за поведение в тази среда. Теоритичните ориентири обхващат исторически преглед на понятията, зададени още още с теорията на Albert Borgmann (1984) за парадигмата на устройствата [1] – device paradigm.
Авторът извежда следното определение: "„Виртуален“ по-скоро се свързва с нещо въображаемо, отвъд опита и познанието. Трябва да се признае обаче, че светът на интернет, бидейки нематериален и трансцедентен, всъщност е реално съществуващ и се е инкорпорирал дълбоко в човешкото битие, което довежда до съответните последствия в междуличностното общуване."
Същността на изследването се фокусира върху скрито, несистематично наблюдение в естествени за Facebook ситуации. В определени ситуации авторът играе ролята на „наблюдател като участник“, като създава или влияе на реакциите потребителите в социалната мрежа, използвайки коментари и постове. Основна част от изследването е насочено към идентифициране на някои от най-характерните за тази среда случаи и действия:
- Споделяне на локация,
- Групова виртуална емпатия,
- Организиране на събития,
- Споделяне на новини и лична информация,
- Язвителни или неискрени коментари на постове на други потребители.
- Създаване на профили, които не отговарят на реалната личност
- Публикуване на банални и досадни постове, тип визуализации на цитати
Като резултат от своите детайлни наблюдения авторът създава база с визуално и вербално съдържание, която анализира и посочва тенденции, но и потенциални рискове, свързани с тях. Задълбочеността на изследването позволява да бъде съставен своеобразен код за поведение в социалната мрежа Facebook. Авторът извежда девет основни насоки - дискретност за локация с цел киберсигурност, дискретност при споделяне на лични данни и лична информация, проучване и идентифициране на профилите на дарителски кампании и каузи, спазване на виртуалното лично пространство и съобразяване с етическите норми на поведение, необходимостта от позитивно отношение към средата, искреност при създаване и поддържане на виртуалната идентичност.
Авторът пренася етичните норми на реалния живот във виртуалното пространство, като анализира междуличностите взаимоотношения и извежда акценти на себесъхранение и морал в интерес на създаване и поддържане на чисто виртуално общество.
Цитати и бележки:
[1] цитат по Д.Добрева, Borgmann, Albert. (1984) Technology and the Character of Contemporary Life: A Philosophical Inquiry. University of Chicago Press.
[2] Добрева Десислава, „Facebook комуникацията в етичен аспект, изразена чрез вербални и визуални реторически аргументи“, сп "Реторика и комуникации" бр. 20, ноември 2015 г.
Надежда Ванева
магистърска програма Реторика, ФФ
No comments:
Post a Comment