Saturday, March 11, 2017

5 фактора за успешна дигитална комуникация в здравния сектор

Как лидерите в здравния сектор владеят комуникацията със своите аудитории ? 
Как успяват да използват силното влияние на дигиталната индустрия, за да се превърнат в съществена част от живота на всички нас ? 
Или по-точно как намират златната среда в общуването без да го превърнат в откровено пропагандиране?
Общуването в социалните медии значително влияе на съвременните тенденции в здравната индустрия.  Внимателното проследяване на това развитие ни помага да разберем в каква посока се движат комуникациите. Използването на наличните онлайн данни, ще ни даде инструментите, с които да се подготвим максимално ефективно за планиране и реализация на предстоящите кампании. Част от тази информация ще подкрепи иновативните маркетингови стратегии, докато се родят нови идеи за създаване на идеалния план за дългосрочен успех.
1. Изграждане на доверие

В основата на всяка комуникация и особено при комуникирането на продукти и услуги в здравния сектор със цялото си величие стои доверието! То се ражда, когато говорим на един език, разраства се, когато споделяме едни и същи ценности и създава вярата по между ни, когато усещаме емпатия и съпричастност. Днес имаме възможност по-добре от всякога да изградим така нужното ни доверие използвайки пълната сила на дигиталните комуникации.



Едно от основните предимства на дигиталните комуникации днес е бързото общуване. Бързото изпращане на послания, бързото достигане на определени аудитории и разбира се мигновеното получаване на обратна връзка. Именно тази бързина ни задължава да сме максимално подготвени не само за това, което казваме, но и затова какво ще получим като отговор. Затова е много важно спускайки се по атрактивната писта на дигиталната комуникация да знаем какво е съдържанието й в дълбочина. Ние можем да достигнем точно до хората, които целим, но е необходимо да спечелим тяхното доверие и да заговорим на един език. 


2. Създаване на общности

Всяко общуване се нуждае общности. Затова ако едната сме ние като комуникатори, то е добре да провокираме създаването на другата. 



Здравния сектор е особено благодатен за развитието на социални групи, които имат едни и същи ценности, обсъждат едни и същи проблеми, готови са да споделят своят опит в дадената конкретна област. И за да задвижим механизмите на нашата дигитална комуникация е добре да провокираме създаването на тези дигитални общности. 

Facebook и LinkedIn са безспорните фаворити в тази посока. С непрекъснат поток на актуална и интересна информация, с проучване и свързване с конкретни лидери на мнение, нашите дигитални общества ще се създадат и развият – в повечето случаи и като собствен организъм. Важно е да знаем, че както във всяка социална група не всички са винаги на едно и също мнение. Много често ще се включват и хора, които не са съгласни или не ни вярват или просто за против каквото и да е. Не ги гоним и не се караме с тях. Всъщност те могат да бъдат наши основни помощници в обяснението и популяризирането на нашата мисия.


3. Създаваме реална връзка

Когато комуникираме продукти и услуги в здравния сектор е много полезно на направим посредством дигиталните технологии реална връзката между специалист и пациент. Можем да създадем онлайн пространство, в което предварително да обявяваме тема, за която да събираме мнения и въпроси. В определен ден и час на тях ще отговаря специалист в конкретната медицинска област. 
Реалната среща и истинския отговор на реално лице е несравним инструмент за изграждане на доверие. 
По този начин нашите аудитории ще намерят отговори и ще се почувстват значими, ще бъдат реална част от комуникацията и ще разберат, че тяхното мнение е важно. Ще излязат от пасивната роля на зрители или слушатели. А ние ще бъдем полезни.

Споделянето на полезното съдържание е и основна тенденция в дигиталните комуникации. Не е тайна, че ако можем да създаваме умно, полезно съдържание, което да е носител на интересна информация за нашите потребители, ние много ефективно ще повишим аудиторията си. 


Постовете в социалните мрежи или в блоговете е добре да са достоверни и убедителни. Те трябва да са ориентирани към даване на отговори на текущи здравни въпроси или ситуации. Тук се включва и полезната информация за това как да ни намерят, колко са разходите за решенията, които предлагаме. Много лесно е да създадем такова съдържание ако се поставим на мястото на пациента / потребителя. Какво бихме искали да научим ако ние или наш близък има конкретния здравословен проблем ? 

Разказване на пациентски истории. Добре е да се среща с пациенти или потребители на нашите  продукти и услуги и да си говорим с тях. Те ще ни кажат на своя ежедневен език как се е подобрил начинът им на живот, какво точно се е случило, какво е било преди, какво е сега. Ще ни го споделят като на приятел. И ще го направят защото са доволни, защото ще бъдат полезни на някой друг. Ако е необходимо няма да ги цитираме дословно, може дори те да настояват да не бъдат цитирани. Но е добре да използваме чутото, за да се ориентираме в това – кое е полезното съдържание, от което имаме нужда. Онова, което ще привлече вниманието.



Последните проучвания сочат, че за 41% от потребителите на социални мрежи, именно социалните медии са най-влиятелния фактор за вземане на решения за здравословен проблем или казус.

4. Видео

Това е инструментът в дигиталната комуникация, който заема все по-влиятелно положение и ни гарантира категорично внимание. 

Световните тенденции показват, че маркетинговите стратегии все по-малко предвиждат специално подготвени клипове, за сметка на включвания на живо или заснети без специални ефекти съвети, разговори или споделяне на истории. Именно автентичността е това, върху което се фокусира бизнесът, за да може потребителите да се чувстват все повече ангажирани. 

Можем да използваме видеото за създаване на съвети от специалист по време на преглед или за споделяне на истинска пациентска история от самия човек, който я е преживял. Днес, в дигиталната комуникация видеото има силата да бъде реално, автентично и градящо истинско доверие. Няма ефекти, няма актьори или поставени лица, няма предварително подготвен скрипт. То показва истинската история на истинския човек – с неговия истински проблем, който е решен по съвсем реален начин. То показва истинският лекар или специалист, който пациентът ще срещне в кабинета, в клиниката или болницата, който дава реалните си професионални съвети за конкретната ситуация. И не на последно място – това видео може да бъде разпространено по всички канали на дигиталната комуникация, които използваме без значение от дължината. Потребителят може лесно да го сподели, може да го гледа или слуша в движение, може да го гледа отново и отново, когато пожелае. 
Какъв по-добър начин да влезем буквално в света на нашите потребители ?!

Разбира се – така направено видеото е идеална основа за създаване на полезно съдържание. Ето пример за видео съдържание с разказана пациентска история и реална ситуация - част от дигиталната комуникация на Американска клиника за гръбначни заболявания. То е създадено в самата клиника и целта е популяризиране през комуникационните канали на компанията:





5. Оптимизиране за мобилни устройства

Ако мислим за надеждна стратегия в посока получаване на повече клиенти, необходимо е да оптимизираме комуникационните си канали за мобилни устройства. Това са всъщност най-новите универсални стандарти, на които компаниите трябва да отговарят. Все повече и повече хора използват смартфони и таблети, когато търсят информация в интернет. Уверете се, че вашите сайтове  се зареждат бързо чрез тези устройства.

Данните сочат, че 62% от собствениците на смартфони ги използват, за да търсят здравна информация.

Дигиталните комуникации повече от всякога ни помагат в общуването в нашите аудитории особено в здравния сектор. Защото те премахват границите на разстоянието, правят времето наш съюзник и ни помагат да бъдем полезни. 
Изграждат по-лесно онова, от което всяко общуване има нужда – доверие.


Надежда Ванева
магистърска програма Реторика, ФФ, СУ

No comments:

Post a Comment