Saturday, March 11, 2017

Сертификация на системи за управление на качеството? Как да се сертифицираме?


Какво е ISO 9000?

"ISO 9000 е серия международни стандарти, описващи изискванията към системите за управление на качеството в различни организации и предприятия. Серията стандарти ISO 9000 е разработена от Технически комитет 176 (ТК 176) на Международната организация постандартизация. В основата на стандартите лежат идеите и постановките на теорията за всеобщ (тотален) мениджмънт на качеството (TQM)". 

Новата версия на стандарта ISO 9001 влиза в сила на 15.09.2015 и се различава съществено от предишната версия. Стандартът ISO 9001:2015 е разработен в съответствие с приложението към директивата на ISO Annex SL(ISO/IEC Directives, Part 1 Consolidated ISO Supplement – Procedures specificto ISO), която определя изискванията към нормативните документи за системи за управление. Директивата установява нов, единен стандарт за структурата на системите за управление (не само за ISO 9001, но и за другите системи за управление (мениджмънт).

"Стандартът ISO 9001:2015 (БДС EN ISO 9001:2015) съдържа задължителни изисквания, които трябва да бъдат усвоени и поддържани, ако една организация, в частност – фирма, реши да въведе своя система за управление на качеството. Такава система се въвежда поради две точно определени в самия стандарт основания. Първо, когато организацията трябва да демонстрира постоянната си способност да доставя на своите клиенти продукти и услуги, които отговарят на всички изисквания – на клиенти и на приложими нормативни актове. Впрочем, съответствието на продукта/услугата стои в основата на дефиницията за качество. И второ, винаги заедно с първото, когато организацията се стреми да постига все по-голяма удовлетвореност сред клиентите си, чрез прилагане на инструментите на системата".

Система за управление на качеството

"Заедно с това стандартът поставя условие – въвеждането на система за управление на качеството да следва от стратегическо решение на висшето ръководство на организацията. От това произтичат няколко важни извода. Ръководството би трябвало да осмисли напълно необходимостта и ползите от системата, а не да се сеща за система едва в „дванадесет без пет“ и да търси да получи сертификат за „следващия ден“, защото „ще ни го поискат“. Другият извод е, че една система е истинска и ефикасна, само когато не е преписана, не е конфекционирана, когато не е „претупана набързо“ и когато персоналът на организацията е бил въвлечен да участва в нейното създаване още от самото начало".

Mетодическата схема PDCA (Plan-Do-Check-Act)

"Сега действащото пето издание на стандарта надгражда предишните му издания с това, че насочва и помага системите да бъдат адекватни на реалностите на средата, в която е „потопена“ организацията, като се обръща внимание на страни, заинтересовани по един или друг начин от организацията, и на фактори, които генерират рискове и възможности, и които поради това имат влияние за постигането на цели, които организацията си е поставила. Управлението на качеството стъпва на обявени от стандарта принципи и на прилагане на процесен подход, включващ методическата схема PDCA (Plan-Do-Check-Act)".


PDCA
PDCA Cycle (Plan Do Check Act Cycle)

Виж за повече информация: https://www.youtube.com/watch?v=-M6WhypN_SU

Ефикасна система за управление на качеството на фирменото управление

"Основните изисквания, заложени в сърцевината на стандарта са да се постига ефикасност във всяко действие и да се работи с насоченост за постоянно подобряване, като се стъпва на данни, факти, сведения и на резултатите, получени при анализирането им. Всяко от останалите изисквания се отнася до една или до друга конкретна функция на фирмено управление, поради което става популярно да се казва, че „Системата за управление на качеството всъщност е система за качество в управлението“. В този смисъл организацията гарантира качеството на продуктите и услугите си не пряко, а косвено, чрез поддържане и развитие на ефикасна система за управление на качеството на фирменото управление".


Сертифицираните системи за управление на качеството

Стандартът ISO 9001:2015 е съставен, както и повечето други стандарти за системи за управление, с унифицирана структура, позволяваща естествено и лесно съчетаване на управлението на качеството с управление в другите му аспекти – на околната среда, на безопасния труд, на енергийната ефикасност, на сигурността на информацията, на веригите за доставки и др. Обикновено системите за управление на качеството стават център и основа за надграждане с други системи и може би с това точно стандартът ISO 9001 е най-популярен – сертифицираните системи за управление на качеството в света наближават да станат два милиона".


Сертификация по ISO 9001:2015 в България

Верификация ООД е независима българска сертифицираща организация с дългогодишен опит на пазара.  

От 2008 година досега фирма Верификация ООД прилага професионалните си компетенции неутрално и независимо. При това се основава на актуалните стандарти и мащабите за европейско и международно ниво. Органът за сертификация на системи за управление извършва своята дейност по сертификация от свое име, винаги на високо професионално ниво, с високо качество. По този начин той служи и на интересите на своите клиенти и удовлетворява изискванията и очакванията им.

Ръководството на Верификация ООД гарантира независимост, безпристрастност и конфиденциалност при извършване на дейността по сертификация.

В случай, че искате да сертифицирате своята организация, моля попълнете:




Илияна Пейковска, + 359 887 711 978 
Магистърска програма Реторика, ФФ, СУ
Реторика във виртуалното пространство




No comments:

Post a Comment