Saturday, March 25, 2017

Анотация на научната статия „Facebook комуникацията в етичен аспект, изразена чрез вербални и визуални реторически аргументи“

Статията е на Десислава Добрева, публикувана в сп. „Реторика и комуникации“, брой 20, 2016. г

Резюме: Настоящият текст изследва комуникацията на и между потребителите на Facebook, физически лица, на базата на продължителни наблюдения на профили на приятели на автора в мрежата и на техни контакти, които са видими за нея, без да издава имена и лични данни. Интерес представляват темите, които вълнуват потребителите, действията, които манифестират линията им на поведение, обикновено продиктувана от тенденциите в мрежата и отзвукът относно интригуващи постове с визуално и/ или вербално съдържание. Текстът не се съсредоточава върху комуникираната във вид на рекламни послания, слогани и представителни текстове информация на профили на фирми, организации, институции и брандове, а се концентрира върху отделната личност и етиката на междуличностните отношения в социалния сайт. Целта, която изследването си поставя, е да се идентифицират тенденциите в комуникацията във Facebook и като резултат да се състави своеобразен етически кодекс от норми на поведение онлайн, необходимостта от който несъмнено е назряла, тъй като установените в реалния живот норми на поведение се доказват като неприложими в повечето случаи в средата на социалните мрежи като цяло и в частност – на Facebook. Именно последното е основният приносен момент на текста и потвърждава неговата значимост, тъй като се занимава с една актуална проблематика в световен мащаб и неизследвана от научна гледна точка в България.

Анотация: Авторът на научната статия осъществява набюдение върху визуалното и вербалното съдържание в социалната мрежа Facebook от гледна точка на етичния аспект в комуникацията. Изследването идентифицира най-разпространените тенденции при публикуването на онлайн съдържание и отбелязва потенциалните рискове, които съпътстват всяка една от тях. От получените резултати, авторът извежда код на поведение в социалната мрежа Facebook, който да бъде и универсален и да служи за коректив на глобалната виртуална общност. Основните пунктове в него са свързани с споделянето на локацията на Facebook потребителя, естеството, тематиката и обема на съдържанието, което той публикува, проверката на информацията преди да я сподели или хареса, отбелязването на други потребители на мрежата, риска да се навлезе във виртуалното лично пространство на някого, отношенията между хората във Facebook. 

Списък с автори, писали по темата и цитирани в статията
Селектирал: Десислава Добрева:

Минева, С., <https://www.facebook.com/Rinkitamoshi?fref=ts>; последно посещение на 20.08.2015.
Виртуална култура, <http://www.spisanie.virtualna-kultura.com/statii.php?cat=132&arx=10&id=289>, последно посещение на 14.09.2015.
Borgmann, Albert. (1984). Technology and the Character of Contemporary Life: A Philosophical Inquiry. University of Chicago Press.
Higgs, Eric et al. (2000).Technology and the Good Life University of Chicago Press.
Tatum, Jesse S. (1994) Technology and Values: Getting beyond the „Device Paradigm“ Impasse. Science, Technology & Human Values, Vol. 19, No. 1, 70–87.
Blogger’s Code of Conduct, <https://en.wikipedia.org/wiki/Blogger%27s_Code_of_Conduct>, последно посещение на 14.09.2015.

Антонирал: Стефани Тонева - студент по Виртуална реторика










No comments:

Post a Comment